Så er det atter
blevet tid til en ny udgivelse fra Echo Out-rapperen, Trepac.
Siden sin tid i
M-Cnatet, og den efterfølgende solokarriere med adskillige udgivelser under
vesten, har Trepac gang på gang demonstrereret, hvorfor han er en af de mest
interessante rappere, vi har herhjemme. Han er kendt for at være den
følelsesladede mand, der bærer hjertet udenpå tøjet. Samtidig med det, er han en af
de skarpeste og mest tekniske punchlinerappere, jeg længe har hørt.
Det nye album er
et såkaldt ”rapper/producer”-album. Trepac er rapperen og Melancolia er
produceren. Derfor er der ikke tale om et Trepac-soloalbum, men derimod om et fælles
projekt. Af samme grund har duoen valgt at taget navnet ”Torden & Lynild”. Samarbejdet mellem de to herrer er ikke en
ny konstellation, da Melancolia stod for flere numre på Trepacs tidligere udgivelser
”Fatamorgana” og ”Nye Toner”. De to var så tilfredse med samarbejdet, at de
besluttede sig for at lave et helt album sammen.
Man kan ikke
kalde pladen for en helt ny udgivelse. Albummet blev nemlig indspillet i
perioden 2012-2014, men har indtil nu ligget i de digitale skrivebordsskuffer i
Nordvest hos Echo Out. Men nu er tiden heldigvis blevet moden til, at ”Sky til Jord” kan ramme gaden.
Udadskuende indignation
Både når Trepac
giver den som beskidt rådden rimer og når han byder indenfor i rodebutikken,
har han mere at byde på end de fleste andre danske rappere. Det gør sig også
gældende på denne udgivelse. Dogmet har været, at der ikke måtte siges ”jeg”
noget sted på de 13 numre, der udgør albummet. Dette står i direkte modsætning
til det univers, vi hørte på Trepacs debutalbum ”Fatamorgana” fra 2011, der
netop var meget indadvendt. På ”Sky til
Jord” er blikket vendt udad mod omverden i stedet.
Pladens tematik kredser
om tunge emner som menneskets eksistens samt ulighed, uretfærdighed og samfundskriser.
Især samfundets top står for skud, hvilket man virkelig fornemmer på numre som
”CEO” og ”Troja”. Her retter Trepac en skarp kritik og en tydelig indignation over
direktører og andre høje herrer i samfundet.
På ”Sky til Jord” tager Trepac sin lyrik
til et nyt niveau. Der er mere fokus på abstrakte tekster, og jeg kan garantere
for, at der er masser af interessant lyrik at dykke ned i. Man kan, som
sædvanlig fristes man til at sige, heller ikke sætte en finger på Trepacs
levering. Det samme kan man sige om hans flow, der er et af de mest sikre på
dansk jord. Tag bare et lyt til ”Himlen
Falder”, hvor et tight flow og en jævn strøm af trestavelsesrim bliver leveret
i overlegen stil. Er man til klassisk metaforleg, så finder man det på ”Kortslutning”, hvor strøm og lyn bliver
endevendt.
Helt genialt bliver
det dog på den smukke ”Ledte Efter Noget”,
hvor Trepac giver den som en moderne Adam Oehlenschläger, og linjen mellem rap
og poesi udtværes på allerfineste vis.
Manisk melankoli
Som tidligere
nævnt er det tydeligt, at albummet ikke er ment som en soloplade fra Trepac,
men derimod er et fælles projekt, hvor begge medlemmer har haft lige meget at
skulle have sagt. Derfor er der flere instrumentale passager i løbet af
albummet, ligesom det er løsere opbygget i strukturen, når det kommer til
opbygning af vers, omkvæd osv.
”Sky til Jord” er en plade, hvor
produceren ikke ender som manden i baggrunden. Derfor er det Melancolia, der
får størstedelen af taletiden på numrene ”Lydglimt”
og ”Mundlam”. Her får han lov til at
brede sig, og formår at skabe nogle virkelig stærke instrumentalpassager. Derved
bliver der skabt et pusterum fra de dystre tekster.
Melancolias
produktioner er… ja, ret melankolske og til tider tenderer de til det komplet
maniske. Tag for eksempel ”Troja” – et af højdepunkterne på albummet. Nummeret
lyder som en sen, røgfyldt nattetime i studiet sammen med DJ Muggs og EL-P. Produktionen
ændrer karakter flere gange under nummeret. Det starter som et forholdsvis simpelt
guitarbårent beat, men pludselig åbner Melancolia op for sluserne, og et
faretruende orgel buldrer derudaf. Dertil kommer et vokalsample, der lyder som DJ
Muggs i hans velmagtsdage. I takt med Trepacs sidste ord rammer lytteren, eksploderer
nummeret i en dubstep-inspireret lyd, der bliver krydret med mellemøstlige
toner. Det er simpelthen intet mindre end genialt produceret.
Der er tale om en
yderst helstøbt lyd igennem hele albummet, og de førnævnte numre er bare et af
mange eksempler på, hvordan Melancolias produktioner tager lytteren med på en
rejse, og ikke ”bare” fungerer som underlægning for rappen. Produktionerne får
lov til at sive ud mellem linjerne, og ind i ørerne på lytteren.
Helstøbt symbiose
Der er ingen
tvivl om, at det er en virkelig stærk plade, de to herrer i fællesskab har
skabt. Det
er efterhånden et godt stykke tid siden, jeg har hørt et album, der er så godt
sammensat som dette. Det føles næsten som om, at der er opstået en symbiose
imellem Trepac og Melancolia under indspilningerne.
Skal jeg komme
med en enkelt anke, så er det netop den dystre stemning, der indhyller albummet.
Trepac har udtalt, at han selv har lidt svært ved at relatere til pladen, da
det er en tonstung og dyster sag. Dog bliver den dystre lyd sommetider for
gennemtrængende. Derfor er det virkelig en plade, som man skal være i et helt
særligt humør for at høre. Det er nok også rapperens mest utilgængelige album
til dato. Er man en af dem, der foretrækker den mere punchline-orienterede side
af Trepac, så er jeg ikke sikker på, at pladen vil falde i ens smag.
Er man derimod
klar på at dykke ned i en plade, der har noget på hjerte, og er man ikke bange
for et tungt og dystert univers med abstrakte og udfordrende tekster, vil man
få en lytteroplevelse, der hører til blandt de bedste i år. Derfor kan jeg
ikke andet end at rose albummet til skyerne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar