Ham Den Lange er aktuel med sin
tredje soloudgivelse, i form af albummet “Dagbog
Fra En Flygtningelejr”.
Sidst
vi hørte fra ham var sidste år, da han som en del af gruppen Manus Nigra, udgav albummet ”Blind Vej”, der fik rigtig pæne ord med
på vejen herfra. Ham Den Lange blev tidligt i sin karriere, kendt som en
af de mest frygtede rappere, man kunne risikere at møde i det nu hedengangne MC’s Fight Night. Når han ikke
freestylede var han, sammen med Kejser A, en del af duoen Haven Morgan, der blandt andet vandt P3s
KarriereKanonen tilbage i 2006.
Der
har aldrig hersket nogen tvivl om at Ham Den Lange er en talentfuld rapper. Han
har aldrig været bange for at afprøve hvad man kan med rap, men for mit
vedkommende, var det med førnævnte udgivelse med Manus Nigra, første gang siden
Haven Morgans ”Et Lille Eventyr”, at
han viste hvor dygtig en rapper han egentlig er.
I
2015 fik Lange, via sin svigerinde, muligheden for at tage til Grækenland for
at arbejde som frivillig i flere forskellige græske flygtningelejre. Under sit
første ophold, begyndte han at skrive dagbog, for at på den måde at bearbejde
de mange tragiske oplevelser han var vidne til. Oplevelserne stod i skarp kontrast til dagligdagen i lille Danmark. Det var utroligt overvældende for
Ham Den Lange, og det var naturligt at skrive dagbogen som rap. Han uploadede en
Facebook-video fra lejren på Leros, som indtil videre har rundet over 500.000
visninger. Videoen fangede også opmærksomheden hos Grækenlands største
TV-kanal, hvor det blev til et indslag i bedste sendetid. Ham Den Lange blev
ved med at holde dagbog, og pludselig havde han materiale nok til en plade.
Lad
mig sige det med det samme. Albummet, med den oplagte titel “Dagbog Fra En Flygtningelejr”, er noget helt andet end hvad man nogensinde før
har hørt i dansk rap.
Pladen
kan bedst beskrives som en dokumentarisk øjenvidneberetning fra
flygtningelejrene i Grækenland. Pladen er delt op i to dele, hvor Lange beskriver situationen i lejrene, henholdsvis
før og efter grænserne blev lukket til resten af Europa.
Albummet
åbnes med en introspeak fra debattøren og Venligboeren Anne Lise Marstrand, der sætter scenen for de historier vi i
løbet af de næste 22 minutter, skal introduceres for.
22 minutter er ikke ret lang tid. Det er faktisk lidt
kortere end en traditionel nyhedsudsendelse i TV, og netop en nyhedsudsendelse kan
pladen faktisk godt minde lidt om. Den store forskel er dog, at vinklen her er
langt mere subjektiv og Ham Den Lange er dybt personligt involveret i sagen. På
pladen møder man en sjældent set åben rapper, der deler sin hudløst ærlige
beretning om de tragiske begivenheder han har været vidne til. Det er tydeligt
(og ganske forståeligt) at dette har været en oplevelse der med al
sandsynlighed har ændret ham for livet.
Allerede fra første nummer føler man sig hensat til de
græske flygtningelejre, og Ham Den Lange får hurtigt sat scenen: 1600 mennesker
på flugt fra krig. Træthed, sult, sygdom og desperation præger de mange
flygtninge. Flere har mistet nære familiemedlemmer, på den farlige tur fra
lande som Syrien, Irak og Afghanistan. Lange veksler mellem overordnede
betragtninger om situationen i lejren, til helt konkrete oplevelser med tåregas,
chokgranater, uforstående politi samt uledsagede børn, der har mistet deres
forældre.
Numrene på pladen leder elegant lytteren igennem
Langes oplevelser, og derved fremstår albummet som ét samlet værk, mere end en
samling af numre. Derfor kan man ikke undgå at lytte intenst til de mange
tragiske historier der udfolder sig for ørerne af en. Man føler nærmest at man
står midt i kaosset i lejren. Når pladen så er slut så starter man, på trods af
de forfærdelige historier, forfra fordi man bliver grebet af Langes
fortællerevner.
Det som Ham Den Lange gør så forbandet godt, og som er
med til at gøre denne plade så vigtig, er at han viser hvad rap kan. Der er her
tale om rap i sin mest basale form, hvor alt det unødvendige er skåret fra. Det
minder mig om hvad essensen af rap egentlig går ud på. Chuck D fra
Public Enemy kaldte i sin tid, rap for ”The
Black CNN”, og på denne plade formår Ham Den Lange at gøre noget der minder
om. Han giver mennesker der ellers ikke har nogen mulighed for at blive hørt i
medierne, et talerør. Det gør albummet til et yderst sympatisk projekt, der
fortjener al den opmærksomhed som det overhovedet kan få.
Producermæssigt
svendestykke
Hele pladen er produceret af den fremadstormende
producer Architech, der er en del af gruppen Blodsport. Han har tidligere
produceret for blandt andet Binær, og har før arbejdet sammen med Ham
Den Lange. Der er ingen tvivl om at dette album er hans svendestykke. Han formår
på dette album, at være en moderne bannerfører for den klassiske boom-bap lyd. Via
sine produktioner matcher han stemningen i teksterne og Architech skaber derved
et lydunivers der underbygger og forstærker den trøstesløse stemning som Ham
Den Lange har oplevet i de græske
flygtningelejre.
Et af de produktionsmæssige højdepunkter finder man på
nummeret ”Efcaristo Leros.” Her har
Architech skabt et smukt og virkelig melankolsk beat , hvor han blander reallyd
ind i produktionen for at give den et realistisk touch. For at give nummeret en
ekstra smuk dimension, bliver nummeret desuden gæstet af den dansk/græske
sangerinde Veronica Mortensen, der tager nummeret op til et tårnhøjt niveau.
Hen mod slutningen skifter nummeret dog karakter, og for en kort bemærkning
træder den melankolske stemning i baggrunden til fordel for et opløftende beat,
der fungerer som en tiltrængt opløftende indblik i en ellers hård dagligdag.
Det er svært at sætte en finger på nogen af
produktionerne og jeg håber at der er flere der får øjnene op for den
talentfulde producer.
En
vigtig udgivelse
Ham Den Lange cementerer med denne udgivelse, sin
rolle i dansk rap. Han tager stilling til samfundet og verden omkring ham, og
han er ikke bange for at dele sine holdninger. Han er desuden en afsindig dygtig
rapper, der har styr på sin rap-ABC. Det er tydeligt at høre på pladen, selvom
der hverken er fokus på komplicerede rimstrukturer eller avancerede flowpassager.
Jeg kan kun sige, at man skal gøre sig selv den
tjeneste at sætte sig ned og lytte til hvad Ham Den Lange har at sige. For det
er vigtigt.
Det er barske beretninger fra en verden der ligger
langt fra vores, og jeg synes bestemt at det er vigtigt at tage stilling til
emnet.
Ham Den Lange formår at gøre en situation som mange
har svært ved at relatere til, håndgribelig. Personligt har jeg fået et meget
bedre indblik i situationen via denne plade, end hvad et nyhedsindslag har
kunnet formå.
Rent musikalsk, er“Dagbog Fra En
Flygtningelejr” ikke den bedste danske rapplade i år, men det er uden tvivl den
vigtigste plade i mange år. Ham Den Lange sætter fokus på et ekstremt vigtigt
emne, samtidig med han viser hvorfor rap skal tages seriøst som formidlingsform af vigtige samfundsmæssige problemstillinger.
- Pladen er ude på vinyl og streaming nu, og alle
penge fra salget af vinylen går direkte til Ham Den Langes nødhjælpsorganisation kaldet 100% Nødhjælp. Skulle man ikke have en pladeafspiller, kan man donere penge direkte til organisationen på deres website.
-->
Ingen kommentarer:
Send en kommentar