tirsdag den 5. august 2014

Live at Vanguard 2014 - Yasiin Bey


Efter festen på Sun Ra scenen, var det blevet tid tid at geare lidt ned, i fællesskab med Yasiin Bey aka. the artist formerly known as Mos Def.
Yasiin entrerede scenen med et bundt roser, hvorefter han begyndte at sprede rosenblade ud over scenegulvet. Kontrasten til Rugged Mans kaotiske show tidligere på dagen, kunne ikke have været større. 
Yasiin blev kun bakket op af en dj, men mere behøvede han sådan set heller ikke. Igennem den time som koncerten varede, havde han en solid levering og hans evner som MC fejler bestemt ikke noget. Han havde god kontakt med publikum og man fornemmede at han var engageret i sin optræden. Yasiin brød dog flere gange ud i sang, hvilket han bestemt ikke var helt forfærdelig til. Det var bare noget andet end hvad man havde forventet fra den dygtige rapper. 

Yasiins valg af numre, var dog ret ujævnt, men publikum fik blandt andet de fremragende “Auditorium” og “UMI Says”, samt numre som “I’m leaving” og “Traveling Man”. Personligt savnede jeg dog nogle numre fra de gamle Black Star dage og den smukke Kanye-producerede “Sunshine” fra The New Danger albummet. Men den største misere var, at hiphopklassikeren “Ms. Fat Booty” totalt blev forbigået. Det havde ellers været en smuk afslutning på koncerten, men den måtte publikum se langt efter. Der blev dog også plads til et par covernumre under koncerten, i form af Biggies “Juicy” og landeplagen “Niggas in Paris”. Biggies gav meget fin mening, idet måde Big og Yasiin er fra Brooklyn, men jeg forstod ikke helt hvad idéen var med den sidstnævnte. Yasiin ændrede dog vistnok teksten hist og her, men jeg fik desværre ikke fat i, om der var en dybere mening med det.  

Der er ingen tvivl om at Mos Def er en virkelig dygtig rapper og en yderst sympatisk kunstner der bestemt har noget på hjerte. Det var bare en skam, at de gode intentioner og hans evner bare ikke rakte til at møde de forventninger der var til ham, som én af de absolutte topnavne på årets festival. 

 3/6

3 kommentarer:

  1. Hey! gode anmeldelser og JA hold nu kæft, hvor er det fedt med en festival som vanguard i København.
    Kan godt se, hvad du mener med, at Mos Def måske ikke levede helt op til de forventninger, man havde til koncerten. Personligt var jeg også overrasket, men bestemt ikke udelukkende negativt. Jeg storelsker Mos, og jeg synes, det var fedt at se ham fra en mere soul'et og "rosenblads-spredende" side :) Selvfølgelig skulle Ms. Fat Booty være blevet spillet, ingen diskussion! og jeg havde også gerne nikket heftigt med nakken til Definition/Redefinition.

    Men til gengæld er jeg helt uenig i kanye-coveret! Det var FANTASTISK, og der var bestemt en dybere mening! Hans udgave hedder "Niggas in Poorest" (http://www.youtube.com/watch?v=jfMx-miPtms).
    Det er efter min mening et fremragende nummer, hvor han vender originalen helt på hovedet. Hvor Kanye's nummer handler om at leve på toppen af verden i total luksus og kun have en skulderløftende arrogance tilovers for resten af verden, så handler mos' version om de mennesker, der lever på den anden side. Dem der ikke drikker dyr champagne og fyrer den af i Paris. Hver eneste linje bliver vendt:

    Originalens
    She said, "'Ye, can we get married at the mall?"
    I said, "Look, you need to crawl 'fore you ball
    Come and meet me in the bathroom stall
    And show me why you deserve to have it all."

    bliver til:
    These young bloods is looking scary at the mall
    They wearing pants, you can still see they drawers
    They rob a nigga in the bathroom stall
    They took his life cause he ain't want to take it off

    og igen:
    Doctors say I’m the illest, cause I’m suffering from realness
    Got my niggas in Paris and they going gorillas, huh


    bliver til:
    Doctors say I'm the illest, I ain't got no insurance
    It's them niggas in poorest, be them rebel guerillas, huh

    Mos og Kanye er selvfølgelig begge to store hiphop-kanoner - på hver deres måde og måske med lidt forskellige målgrupper :) - , og de har jo endda også arbejdet sammen ved flere lejligheder, så nummeret skal nok ikke ses som noget angreb på kanye, men snarere som en kunstnerisk omskrivning... der er dog alligevel et par fantastiske stikpiller undervejs!!:

    What’s Gucci, my nigga? What’s Louis, my killa?
    What’s drugs, my dealer? What’s that jacket, Margiela?

    Bliver vendt til:

    Fake Gucci, my nigga, fake Louis, my killa
    Real drugs, my dealer, who the fuck is Margiela?

    og ikke mindst til sidst hvor Kanyes tilbagevendende "Watch the Throne"-mantra:
    Don't let me get in my zone, Don't let me get in my zone,
    don't let me get in my zone

    bliver til:

    Don't get caught up in no throne, don't get caught up in no throne
    Don't get caught up in no throne!!

    Damn!!

    Nu blev det lige lidt langt, men det slog mig bare lige, at du nok ikke havde hørt mos' version... og det er sgu synd! Især hvis folk derude får den opfattelse, at the mighty mos def stod på scenen og spillede en fesen publikumsvenlig coverversion af Kanye. Det gjorde han ikke :D

    SvarSlet
  2. Og tak for en fed blog iøvrigt! :D godnat

    SvarSlet
  3. Hej Mads, tak for din kommentar. Det hele giver lidt mere mening nu. Mos Defs version var gået totalt forbi mig, og det hele giver pludselig en hel del mere mening nu :)

    SvarSlet