lørdag den 7. marts 2015

Fresh forårsnyheder!





Jeg skal love for at den danske hiphop har det særdeles godt for tiden. Det vælter ud med interessante nyheder, nye numre og udgivelser og derfor er der lige behov for en lille forårsupdate på nogle af de ting der rører sig pt. 


Mic Check podcast

Den sindsygt talentfulde graffitikunstner Juse One, der i øvrigt er manden bag det super dope logo her på bloggen, har startet sin egen podcast. Det var egentlig planen, at det skulle have været en tv-show, men af en masse forskellige grunde, blev det desværre ikke til noget. I stedet for at droppe projektet helt, er det blevet genfødt som podcast og det er jeg glad for.

Der er indtil videre kommet fem episoder, hvor gæsterne blandt andet er produceren KrisWonTwo, graffitikunstneren Lars Pedersen og hiphop-, Simpsons- og wrestling-eksperten PTA. 
Det er en vildt hyggelig podcast der dykker ned i hiphop-kulturen med en meget afslappende tilgang, der mest af alt lyder som en hyggelig samtale mellem to gamle venner. Det kan virkelig anbefales at tjekke ud!

Mic Check kan tjekkes lige her.


Run For Cover podcast

Der sker en masse interessante ting hos PoulDC og Torben Portland fra Run For Cover for tiden. De er blandt andet begyndt at genoptrykke gamle hip-hop vinyler og har en masse genudgivelser i ærmet, og så er de, ligesom Juse One, også begyndt at lave podcasts. De har indtil videre lavet tre episoder, hvor gæsterne har været rapperne Per Vers, Pede B og Mund de Carlo. Det er 100% værd at tjekke ud, hvis man vil høre hvad de aktuelle rappere render rundt og laver. Jeg kan især anbefale det 2 timer lange interview med Pede B og hans slæng, hvor der bliver gået i dybden med hans nyeste album “Byggesten” som du i øvrigt kan læse min anmeldelse af. 

Run For Cover podcast kan tjekkes lige her.

Masser af vinyl

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at vinylen er i kraftig fremgang i Danmark og dette forår tyder det bestemt ikke på at aftage. 
Derfor kommer der i løbet af de næste par måneder, en lille håndfuld vinyludgivelser, som jeg virkelig ser frem til.

Paulo & DJ Cars10 - For Guds Skyld Eller For Fanden (Ude nu)
Det er efterhånden noget tid siden at man har hørt fra 1MC1DJ duoen, men nu er de aktuelle med deres nyeste album, der som sædvanlig byder på undergrundshiphop af den helt klassiske skuffe. 

Rapublik1 - Surströmning (12. marts)
Echo Out crewet Rapublik1 er, ligesom Paulo & Cars10 fanebærere for boombap og backpacker hiphoppen. De har smidt et par numre på de gamle Spytbakken udgivelser, men nu er de så endelig klar med deres debutalbum. Er man til klassisk banger-rap langt fra politisk korrekthed og sukkersøde kærlighedsnumre, så er Rapublik1 nok lige noget for dig. Tjek album sampler lige her

Mund de Carlo - Ordene Først (25. marts)
Ordekvilibristen Mund de Carlo udgiver i slutningen af marts, sit nyeste album der står på ordspil i stor stil. Jeg har allerede skrevet lidt om det lige her.    

Spytbakken 6 (3. april)
Efter 5 års pause, er Echo Outs “Spytbakken” mixtape endelig klar til en efterfølger. Man ved ikke så meget om udgivelsen endnu, udover denne lille teaser
Det er virkelig en udgivelse jeg ser frem til, da lineuppet ser intet mindre end glimrende ud. 

Bikstok - Uranium (EP) (17. april)
De originale dancehall-lyddrenge er efter 10 år, nu klar med opfølgeren på mesterværket “Over Stok Og Sten”. Jeg må være ærlig at sige at jeg på ingen måde diggede førstesinglen, så er jeg bestemt nysgerrig på at se hvad Blæs, Eagger og Pharfar denne gang har til os. 

Manus Nigra - Blind Vej (20. april)
Efter et par virkelig stærke singler, er Århus-gruppen med Ham Den Lange i front, endelig ved at være klar med deres debutalbum, der kommer til at byde på en blanding af rap og trip-hop. Jeg glæder mig sindsygt meget til det her album!

Alle pladerne kan i øvrigt fås/forudbestiles hos Run For Cover. Klik på billedet for at gå til deres shop. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar