mandag den 2. august 2010

Kvindekvoter mm.

Nådada.. Så er der gang i debatten om hvorvidt Roskilde festival, efter svensk forbillede, skal have de såkaldte kvindekvoter (kan ikke lade være med at tænke på fiskekvoter når jeg hører det..men lad nu det ligge)

Læs om det her og her

Jeg mener lidt, at det er noget pjat. Ikke fordi jeg har noget imod kvindelige musikere overhovedet, men jeg mener bare at man skal gøre sig fortjent til at spille på festivaller som Roskilde osv.. og ikke komme med pga. hvilket køn man er.

Det virker tåbeligt, at fravælge et band pga. hvilke køn medlemmerne har.
Skulle vi så have undværet Muse eller Prince på årets Roskilde Festival til fordel for mindre kendte eller populære kvindelige kunstnere, bare fordi mand/kvinde ratioen skal være fair?

Men ligemeget hvad jeg mener om denne sag, kan vi ikke komme udenom alle de fantastiske kvindelige kunstnere der er derude, så jeg vil derfor gerne komme med et par bud på nogle fantastiske danske kvindelige musikere som jeg synes fortjener lidt (meget) opmærksomhed - enjoy :)


Naja Rosa

Hun er yngste datter af Thomas og Anisette Koppel, og hendes ventede debutalbum er på gaden den 16. august. Førstesinglen kan ses lige her.



Ane Trolle

Åh.. hvor starter man med Ane Trolle.. Hun har været frontkvinde for bl.a. JaConfetti, Balstyrko og Trolle Siebenhaar og lavet musik med Peder, Trentemøller og Per Vers. Hun er én af de mest produktive sangerinder i landet, og så har hun tilmed én af de aller fineste vokaler.
Kom så med den soloplade!




Karen
Karen er helt klart én af DK's mest undervurderede sangerinder. Jeg ved ikke om det hænger sammen med, at hun ikke er singer/songwriter typen, eller fordi hun også laver clubnumre.. Men der er ingen tvivl om, at jeg synes at hendes musik er helt fantastisk - både numrene til clubben og de mere stille og eftertænksomme numre.




Quadron

Quadron er en dansk duo, bestående af sangerinden Coco O & produceren Robin Hannibal (fra bl.a. Boom Clap Bachelors) Det kan beskrives som elektronisk vintage soul, og det er super super lækkert :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar